Aktualności

2011-05-12

Kofeina - mity

autor: AZ , tagi: kofeina, działanie kofeiny, mity na temat kofeiny, kofeina dla zdrowia, kawa dzialanie,
 
Poleć artykuł znajomemu

11051281341.jpg
Wielu z nas nie może wyobrazić sobie poranka bez aromatycznej filiżanki kawy! Dochodzące do nas z różnych źródeł informacje o szkodliwości kofeiny powodują, że rezygnujemy z jej spożywania. Mamy dla Was jednak dobrą wiadomość - kawę możecie pić w umiarkowanych ilościach bez obaw, a nawet z korzyścią dla zdrowia.

Dziś obalamy mity dotyczące najbardziej kontrowersyjnego składnika kawy - kofeiny!

Kofeina to naturalnie występujący alkaloid, zidentyfikowany w 63 gatunkach roślin w tym w kawie oraz herbacie. Jej podstawowym walorem jest działanie pobudzające i zwiększające koncentrację.

MITY 1. Kofeina uzależnia - to zależy oczywiście od definicji „uzależnienia”, w praktyce może uzależnić tak samo jak każdy inna substancja. U osób, które zrezygnowały z jej spożywania nie zaobserwowano żadnych objawów odstawienia. Jedynym skutkiem nagłego odstawienia kofeiny ( pod warunkiem, że spożywaliśmy jej dużo), jest trwające na ogół jeden dzień uczucie senności. Aby tego uniknąć, można odstawiać kofeinę stopniowo, zmniejszając ilość wypitych filiżanek kawy

2. Kofeina powoduje bezsenność - spożycie kofeiny na pewno pobudza do życia, jednak jej absorpcja przez organizm jest prawie tak samo szybka, jak jej eliminowanie z organizmu. 1-2 filiżanek kawy przed południem w żaden sposób nie wpływa na jakość wieczornego snu.

3. Kofeina zwiększa ryzyko raka, chorób krążenia i osteoporozy - badania udowodniły, że spożywanie kofeiny u osób zdrowych nie zwiększa ryzyka wystąpienia choroby niedokrwiennej serca lub zaburzeń rytmu. Wzrost bicia serca po mocnej filiżance kawy porównywalny jest ze wzrostem przy wchodzeniu po schodach. Faktem jest jednak, że osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze powinny kawy unikać. Spożywanie kofeiny może mieć wpływ na stopień zaawansowania osteoporozy, pod warunkiem że spożywa ją osoba cierpiąca na to schorzenie, w ilości ponad 744 mg/ dziennie - czyli 7-8 filiżanek. Co do nowotworów z kolei - badania na grupie 20 000 osób nie wykazały żadnego związku między spożywaniem kofeiny a występowaniem nowotworów. Przy niektórych typach nowotworów kofeina wykazywała działanie ochronne.

4. Kobiety w ciąży powinny unikać kofeiny - Przeprowadzono wiele badań, które oceniały wpływ picia napojów zawierających kofeinę na różne parametry związane z ciążą i płodnością. Ich wyniki potwierdzają, że umiarkowane spożycie kofeiny jest bezpieczne dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci. Nie zaobserwowano również zmniejszenia szansy zajścia w ciążę u kobiet pijących regularnie napoje z kofeiną. Dwa duże badania amerykańskie nie wykazały jakichkolwiek zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a przebiegiem ciąży i występowaniem wad wrodzonych płodu.

5. Kofeina jest szkodliwa dla dzieci - Dzieci zwykle mają taką samą zdolność metabolizowania kofeiny jak osoby dorosłe. W badaniach naukowych podawano dzieciom 22 mg kofeiny / dziennie ( jest to średnie spożycie kofeiny u dzieci w napojach energetycznych) udowodniły one, że spożycie kofeiny u dzieci w umiarkowanych ilościach nie powodowało wykrywalnych zmian dotyczących aktywności fizycznej ani zdolności do skupiania uwagi. Warto tu podkreślić, że chodzi o ilości nie przekraczające 200 mg/ na dobę.

6. Kofeina wytrąca alkohol z krwi - filiżanka kawy lub mocnej herbaty w żaden sposób nie wpływa na zawartość alkoholu we krwi.

7. Kofeina nie ma pozytywnego wpływu na organizm - udowodniono, że kofeina poprawia samopoczucie, zwiększa koncentrację oraz zdolność logicznego myślenia. Kofeina wchodzi także w skład produktów, które dodatkowo bogate są w antyoksydanty mające działanie przeciwnowotworowe ( kawa, herbata, czekolada). Najnowsze badania sugerują także, że może być przydatna w leczeniu reakcji alergicznych, ze względu na zmniejszenie stężenia histaminy we krwi.

Wszystkie spożywane substancje mogą nam zarówno szkodzić jak i służyć - ważne jest zachowanie umiaru.

Umiarkowane spożycie kofeiny, mające korzystny wpływ na nasz organizm szacuje się na 300 mg/ dziennie.

300 mg to: 3-4 filiżanki ( 190 ml) kawy rozpuszczalnej
2-3 filiżanki ( 190 ml) kawy parzonej
5-6 filiżanek ( 190 ml) herbaty parzonej
2 porcje espresso ( 50 ml)
6 szklanek coli ( 200 ml)

Źródło: www.planetgreen.discovery.com oraz www.izz.waw.pl

 
 

Partnerzy

biokurier vege fairtrade